Foreldrene tilbyr barnet opplevelser; f.eks. drar på besøk til familie og venner, lekeplasser, e.l.

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Foreldrene tilbyr jevnlig barnet varierte og stimulerende opplevelser, som besøk hos familie og venner, turer til lekeplasser, kulturtilbud og natur. Opplevelsene styrker barnets nysgjerrighet, tilhørighet og sosiale ferdigheter.

God fungering

Foreldrene legger til rette for sosiale og utviklingsstøttende opplevelser, selv om de skjer mer sporadisk. Barnet får være med på aktiviteter og får erfaringer utenfor hjemmet som styrker relasjoner og trivsel.

Adekvat fungering

Barnet deltar i enkelte aktiviteter utenfor hjemmet, men opplevelsene er begrenset i innhold eller hyppighet. Foreldrene har et ønske om å tilby mer, men praktiske eller sosiale forhold gjør det vanskelig å gjennomføre regelmessig.

Dårlig fungering

Foreldrene tilbyr sjelden barnet muligheter til å delta i aktiviteter eller besøk. Barnets hverdag preges av isolasjon eller manglende variasjon, og det får få erfaringer med sosialt og utviklingsstøttende samspill utenfor hjemmet.

Kritisk fungering

Barnet får ingen eller nærmest ingen opplevelser utenfor hjemmet. Foreldrene oppsøker ikke sosiale arenaer eller gir barnet tilgang til fellesskap. Barnets sosiale utvikling og følelse av tilhørighet er alvorlig truet.

Artikkel

Barn i førskolealder lærer og utvikler seg gjennom erfaringer og opplevelser i hverdagen. Når foreldre tar med barnet på besøk, til lekeplasser eller andre sosiale arenaer, styrkes barnets tilhørighet, språk, lekekompetanse og evne til å tilpasse seg ulike situasjoner.

Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå

Barn som får være med på varierte aktiviteter, blir tryggere i møte med nye steder, mennesker og regler. Slike opplevelser bidrar til læring, glede og sosial utvikling. Barn som sjelden får delta utenfor hjemmet, kan virke passive, engstelige eller lite sosiale, og risikerer å falle utenfor i lek og fellesskap.

Betydning for barnets utvikling over tid

Mangfoldige erfaringer i tidlig alder legger grunnlaget for nysgjerrighet, fleksibilitet og sosial trygghet. Opplevelser med familie og venner gir barnet tilhørighet og kulturell forankring. Vedvarende isolasjon kan føre til språklige og sosiale utfordringer, lav selvtillit og redusert livsglede.

Hvordan du kan observere og vurdere

Snakk med foreldrene om hva slags aktiviteter de gjør sammen med barnet i hverdagen og helger. Er det sosialt samvær, utflukter, lek utenfor hjemmet? Innhent barnehagens vurdering av barnets sosiale fungering og nysgjerrighet. Observer barnets atferd i møte med nye situasjoner og mennesker.

Tiltak for å bedre fungeringen

Veiledning om viktigheten av opplevelser og fellesskap kan bidra til endring. Hjelp foreldrene å finne enkle, kostnadsfrie aktiviteter i nærmiljøet. Ved økonomiske eller sosiale barrierer kan det være aktuelt med støttekontakt, fritidskasse, lavterskeltilbud eller samarbeid med frivillige organisasjoner.


Spørsmål som bør undersøkes:

  • Får barnet erfaringer utenfor hjemmet, i møte med andre barn og voksne?
  • Deltar familien i sosiale eller kulturelle aktiviteter?
  • Er det praktiske eller sosiale hindre som begrenser barnets muligheter for opplevelser?
  • Hvordan påvirker mangel på opplevelser barnets språk, lek og trygghet?
  • Finnes det tiltak som kan støtte familien i å skape utviklingsstøttende erfaringer?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser