Foreldrene vet alltid hvor barnet er
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene har full oversikt over hvor barnet er til enhver tid, både i og utenfor skoletid. De følger med på barnets avtaler, aktiviteter og venner, og barnet informerer naturlig og frivillig om sine bevegelser.
God fungering
Foreldrene vet stort sett hvor barnet er, men det kan forekomme enkelte situasjoner hvor barnet ikke gir beskjed. Det er likevel tydelig at foreldrene følger opp og har etablert rutiner for kommunikasjon og tilsyn.
Adekvat fungering
Foreldrene har en viss oversikt over hvor barnet oppholder seg, men det forekommer regelmessig at barnet er utilgjengelig eller ikke gir beskjed. Oppfølgingen er varierende, og barnet kan være overlatt til seg selv i enkelte situasjoner.
Dårlig fungering
Foreldrene har liten kontroll med hvor barnet befinner seg store deler av dagen. Det mangler faste rutiner og forventninger, og barnet oppholder seg ofte steder uten foreldrenes viten eller godkjenning.
Kritisk fungering
Foreldrene har ingen oversikt over barnets bevegelser og følger ikke opp barnets daglige aktiviteter. Barnet kan være borte i lengre perioder uten at foreldrene vet hvor det er, og det foreligger alvorlig svikt i tilsyn og oppfølging.
Artikkel

For barn i alderen 6–9 år er foreldrenes tilsyn og oversikt avgjørende for sikkerhet, utvikling og følelsesmessig trygghet. På dette alderstrinnet skal barnet ikke ha ansvar for egen sikkerhet og struktur alene – det er et tydelig voksenansvar.
Nåtidige konsekvenser
Når foreldrene har god oversikt over hvor barnet er, hvem det er sammen med, og hva det gjør, skaper det trygghet og struktur i barnets hverdag. Det legger også til rette for at barnet utvikler ansvarsfølelse og tillit. Manglende oversikt kan føre til at barnet blir utsatt for risiko, får dårligere grenser og kjenner seg utrygt eller oversett.
Langsiktige konsekvenser
Vedvarende manglende tilsyn og oversikt kan føre til at barnet utvikler atferdsvansker, lav tillit til voksne eller søker tilhørighet i utrygge miljøer. Omvendt gir trygt og forutsigbart tilsyn et godt grunnlag for barnets utvikling av selvregulering og ansvar, og forebygger både sosiale og psykiske vansker.
Hvordan vurdere fungering
Du bør undersøke hvordan foreldrene følger opp barnets hverdag. Spør direkte: «Hvordan vet du hvor barnet er etter skoletid?» og «Hva gjør dere dersom barnet ikke kommer hjem til avtalt tid?». Samtaler med barnet selv og skole/SFO kan gi viktig utfyllende informasjon.
Tiltak for bedre fungering
Foreldreveiledning og konkrete avtaler om rutiner for tilsyn og kommunikasjon kan være nyttige. Det kan være behov for støtte til å etablere daglige strukturer og tydelige forventninger til barnet. Ved alvorlig svikt må det vurderes om andre omsorgstiltak er nødvendige.
Spørsmål som bør undersøkes
- Har foreldrene en tydelig forståelse av sitt ansvar for tilsyn og oppfølging?
- Er det psykiske, rusrelaterte eller praktiske forhold som hindrer foreldrene i å følge opp barnet?
- Hvordan opplever barnet foreldrenes tilstedeværelse og kontroll?
- Er det manglende rutiner, struktur eller rolleforståelse som skaper svak oversikt?
- Har barnet vist risikofylt atferd eller vært overlatt til seg selv i lengre perioder?