Nærmere om generell forberedelse
Logg inn for å fjerne annonser
I valg av ulike undersøkelsesaktiviteter kan det være til hjelp å reflektere over noen veiledende momenter eller spørsmål. Disse momentene kan være nyttige også for de tilfellene der det ikke tilbys kvalitetsstøtte for den konkrete aktiviteten barnevernstjenesten vurderer å ta i bruk.
Eksempler på momenter eller spørsmål til refleksjon:
- Hva vet barneverntjenesten allerede om dette barnet?
- Hva vet barneverntjenesten allerede om denne familien?
- På hvilken måte kan det barnevernstjenesten eventuelt allerede har av kunnskap om barnet og familien være til nytte i prioritering av undersøkelsesaktiviteter?
- Hva trenger barnevernstjenesten å vite mer om?
- På hvilken måte kan barnevernstjenesten få større innsikt i barnets situasjon og behov?
- Hvilke undersøkelsesaktiviteter vil kunne bidra til større innsikt om barnets situasjon og behov?
- Hvor omfattende må den videre undersøkelsen gjøres?
- Er det noe som må gjøres først, og noe annet som eventuelt kan ventes med?
- Hvilke barnevernrettslige føringer gjelder i denne aktuelle situasjonen?
- Hvilke forvaltningsrettslige føringer gjelder i denne aktuelle situasjonen?
- Hva kan saksbehandlingsrundskrivet gi av bistand?
- Hvilken annen kvalitetsstøtte i fagsystemet kan være til hjelp?
