Saksbehandlingsrundskrivet 2.5.7
Logg inn for å fjerne annonser
2.5.7 Arkivloven
Kravene til arkivering av saksdokumenter følger av arkivlova og dens forskrifter. Formålet med arkivlova er blant annet å sikre dokumenter som inneholder rettslige eller viktig forvaltningsmessig informasjon, slik at disse kan bli tatt vare på og gjort tilgjengelige for ettertiden. Loven gjelder for barnevernstjenesten.
Barnevernstjenestens dokumenter skal lagres og oppbevares i henhold til arkivloven og forskrift til denne. Barnevernstjenesten skal ha et eget arkiv atskilt fra arkivene til andre kommunale tjenester. Alle relevante opplysninger i en barnevernssak bør av hensyn til barnet bevares for fremtiden.
Arkivloven § 6 pålegger barnevernet «å ha arkiv». Arkivlova § 2 bokstav b definerer arkiv som «dokument» som blir til som et ledd i organets virksomhet. Av denne definisjonen følger det at terskelen for arkivplikt er lav; det kreves ikke at saken er avsluttet eller at den er dokumentert i et saksarkivsystem.
Barnevernstjenesten skal ha et eget arkiv atskilt fra arkivene til andre kommunale tjenester.
Se mer om barnevernets arkivplikt i Saksbehandlingsrundskrivet 5.2.
Saksbehandlingsrundskrivet er utarbeidet av Bufdir
