Vurdering av barnets ressurser og behov i lys av Kunnskapsmodellen «Barnets behov i sentrum»
Logg inn for å fjerne annonser
Kunnskapsmodellen «Barnets behov i sentrum» fungerer både som inngang til teoretisk kunnskap og forståelse samt som inngang til å forstå barnets behov. Den kan brukes i arbeidet med å systematisere og strukturere analysen og vurderingene av barnets behov og synliggjøre ressurser i barnet og barnets omgivelser. Bruk av Kunnskapsmodellen bidrar dessuten i arbeidet med å avdekke forhold som kan innebære risiko i barnets utvikling.
For å visualisere barnets behov og ressursene rundt barnet, kan Kunnskapsmodellen også brukes som dialogredskap i samarbeidet med barnet og foreldrene.
Kunnskapsmodellens formål er å gi et helhetlig kunnskapsgrunnlag for å kunne vurdere barnets behov. I dette arbeidet vurderes hver dimensjon i Kunnskapsmodellen:
Barnets utsagn og behov:
Her gjengis kort hva barnet sier om denne dimensjonen, og det gis eksempler på hva barnet gjør som kan være relevant for forståelsen av dets behov.
Foreldrenes utsagn om barnets behov:
Her gjengis kort hva foreldrene sier om denne dimensjonen, og det gis eksempler på hva foreldrene gjør som kan være relevant for å forstå deres perspektiv og deres forståelse av barnets behov.
Andres utsagn og barnets behov:
Her gjengis kort hva familiens nettverk eller andre samarbeidsinstanser sier om denne dimensjonen, og det gis eksempler på hva nettverket gjør som kan være relevant for forståelsen av barnets behov.
Saksbehandlers observasjoner:
Her gjengis kort hva saksbehandler ser at enten barnet, foreldrene, eller nettverket gjør som kan være relevant for forståelsen av barnets behov.
