Barnet viser eierskap til sine egne leker
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Barnet viser tydelig eierskap til egne leker, deler gjerne med andre, men setter også grenser på en trygg og sosialt akseptabel måte. Det forstår forskjellen på eget og andres eiendeler.
God fungering
Barnet viser eierskap til egne leker og er i hovedsak trygg på hva som er «mitt». Det kan trenge støtte til å dele eller akseptere at andre leker med egne ting, men håndterer det vanligvis godt.
Adekvat fungering
Barnet viser noe eierskap, men kan være inkonsekvent i hvordan det beskytter eller forholder seg til egne ting. Det trenger ofte voksenstøtte for å forstå grenser og regler for deling.
Dårlig fungering
Barnet viser lite eller uklart eierskap. Det gir lett fra seg egne leker, eller blir svært opptatt av å kontrollere alt rundt seg. Det har vansker med å forstå andres grenser eller forsvare sine egne på en sosialt tilpasset måte.
Kritisk fungering
Barnet viser ingen tydelig forståelse for egne eiendeler eller reagerer sterkt, aggressivt eller med stor angst når noen nærmer seg lekene. Atferden vekker bekymring for regulering, trygghet eller tidligere negative erfaringer.
Artikkel

Eierskap som uttrykk for identitet og sosial utvikling
I 3–5-årsalderen utvikler barn forståelse for «mitt» og «ditt», og viser ofte eierskap til egne leker. Dette er en naturlig del av selvstendighetsutviklingen og bidrar til identitetsbygging, grensesetting og sosial læring.
Hva eierskap betyr for barnet her og nå
Et barn som viser eierskap til egne leker, uttrykker tilknytning, selvstendighet og forståelse for egne eiendeler. Det markerer grenser og utforsker relasjoner gjennom å dele eller beskytte det som er «mitt». Når barnet ikke viser eierskap, eller reagerer ekstremt, kan det være uttrykk for utrygghet, reguleringsvansker eller svake sosiale ferdigheter.
Langsiktige konsekvenser ved manglende eierskapsforståelse
Dersom barnet ikke utvikler eierskapsforståelse, kan det få utfordringer med grensesetting, selvhevdelse og sosial integrasjon. Overdreven kontroll over eiendeler kan på sin side hemme samarbeid og gi sosiale konflikter. Begge deler kan påvirke barnets relasjoner og selvbilde negativt over tid.
Hvordan du kan observere og vurdere
Du bør observere hvordan barnet forholder seg til egne og andres leker i lek: Hvordan reagerer det når noen vil låne noe? Deler det, protesterer det eller trekker det seg unna? Innhent informasjon fra foresatte og barnehage om barnets forståelse og reaksjoner rundt eiendeler.
Tiltak for å støtte eierskap og sosial forståelse
Du kan veilede foresatte og barnehagepersonale i å støtte barnets rett til eierskap, samtidig som det øves på deling og grensesetting. Rollelek og samtaler om «mitt og ditt» kan hjelpe barnet med å forstå sosiale regler og føle seg trygg. Ved bekymring bør man vurdere om det foreligger emosjonelle eller utviklingsmessige utfordringer.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Forstår barnet forskjellen på egne og andres eiendeler?
- Reagerer barnet med uro, aggresjon eller tilbaketrekning i situasjoner som handler om deling?
- Har barnet erfaringer med tap, utrygghet eller ustabilitet som påvirker forholdet til eiendeler?
- Hvordan veileder foresatte og barnehagen barnet i å forholde seg til egne og andres ting?