En eller flere i barnets vennekrets er ofte involvert i mobbing av andre eller annen antisosial atferd

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Barnet har venner som oppfører seg respektfullt mot andre og tar avstand fra mobbing og negativ atferd. Barnet viser evne til å stå imot gruppepress og påvirkes ikke negativt av sosiale relasjoner.

God fungering

Barnet har venner med ulik atferd, men klarer stort sett å ta egne, gode valg. Det kan tidvis være i situasjoner med negativ sosial atferd, men viser vilje til å gjøre det riktige og søker støtte hos trygge voksne.

Adekvat fungering

Barnet har venner som kan opptre ugreit, inkludert å være involvert i mobbing eller annen uønsket atferd. Barnet påvirkes til en viss grad, og det er behov for veiledning og støtte for å styrke barnets egne grenser og vurderinger.

Dårlig fungering

Barnet er en del av en vennekrets der negativ atferd, som mobbing eller normbrudd, er vanlig. Det deltar tidvis i slik atferd, eller lar være å si ifra. Det viser tegn til å være preget av gruppepress og har vansker med å ta avstand.

Kritisk fungering

Barnet inngår i nære relasjoner med barn som viser alvorlig negativ eller antisosial atferd. Det kan selv være aktivt medvirkende til mobbing eller regelbrudd, og viser svekket evne til å skille rett fra galt i sosiale sammenhenger.

Artikkel

Barn påvirkes sterkt av sine jevnaldrende, spesielt i skolealder. Dersom barnet har venner som mobber andre eller viser antisosial atferd, kan dette utgjøre en betydelig risiko for barnets egen utvikling, normforståelse og sosiale trygghet.

Nåtidig påvirkning
Barnet kan føle seg dratt mellom ønsket om tilhørighet og egne verdier. Det kan begynne å etterligne negativ atferd eller miste kontakt med positive rollemodeller. Frykt for å bli utestengt kan gjøre at barnet ikke tør å ta avstand fra uønsket atferd. Dette svekker barnets sosiale trygghet og øker risiko for deltakelse i mobbing eller grenseoverskridende handlinger.

Langsiktig påvirkning
Langvarig eksponering for eller deltagelse i antisosial atferd i vennekretsen kan få alvorlige konsekvenser. Det kan utvikles holdninger som normaliserer mobbing, vold eller regelbrudd. Dette kan påvirke barnets skoleløp, sosiale fungering og forhold til voksne autoriteter i negativ retning.

Observasjon og kartlegging
Du bør undersøke hvem barnet omgås og hvordan dynamikken i vennegruppen fungerer. Observer barnets reaksjoner i situasjoner der andre viser negativ atferd. Samtaler med barnet, foresatte og skolepersonell kan avdekke hvilken rolle barnet har – er det en observatør, medløper eller aktiv deltaker?

Tiltak
Styrk barnets sosiale kompetanse og evne til å sette grenser. Gi barnet tryggere alternativ i vennekretsen gjennom voksenstyrte aktiviteter, nye grupper og strukturerte arenaer. Skolen og hjemmet må samarbeide tett for å veilede barnet i å forstå konsekvenser og bygge sunne relasjoner. Ved behov bør mobbesaker håndteres etter skolens handlingsplan.

Spørsmål som bør undersøkes
• Hvilken rolle har barnet i situasjoner med mobbing eller antisosial atferd?
• Har barnet trygg voksenkontakt som gir veiledning i vanskelige sosiale valg?
• Hva er motivasjonen for barnets tilknytning til disse vennene?
• Er det faktorer i barnets miljø som begrenser tilgang til trygge relasjoner?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser