Foreldrene kan følge barnet i lek, sette grenser, støtte og stimulere
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene er tilstedeværende og engasjerte i barnets lek. De følger barnets initiativ, gir rom for utforskning, setter tydelige og trygge grenser, og stimulerer barnets utvikling på en positiv og balansert måte.
God fungering
Foreldrene deltar i lek og gir barnet støtte og struktur. De setter grenser med respekt og veileder barnet, men kan til tider være litt inkonsekvente eller usikre i hvordan de stimulerer barnet.
Adekvat fungering
Foreldrene forsøker å følge barnet i lek og støtte dets utvikling, men lek og grensesetting preges av uforutsigbarhet. Barnet får noe støtte, men mangler tydelig struktur eller stabilt engasjement fra foreldrene.
Dårlig fungering
Foreldrene strever med å delta i barnets lek og regulere samspillet. De setter få eller utydelige grenser, og barnet får lite utviklingsstøtte. Samspillet preges av avstand, frustrasjon eller passivitet.
Kritisk fungering
Foreldrene er gjennomgående fraværende, avvisende eller overstyrende i lek og samspill. De klarer ikke å regulere eller støtte barnet, og grensesetting mangler eller er preget av sinne eller unnvikelse. Barnets utvikling er alvorlig truet.
Artikkel

I førskolealderen er lek, grenser og samspill grunnleggende arenaer for læring og utvikling. Foreldres evne til å følge barnet i lek, samtidig som de setter grenser og gir støtte, er avgjørende for barnets emosjonelle, sosiale og kognitive utvikling.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Når foreldre deltar i barnets lek, viser interesse og gir anerkjennelse, styrkes barnets selvfølelse og trygghet. Barn som møter tydelige og forutsigbare grenser i kombinasjon med varme og støtte, utvikler evne til selvregulering, empati og initiativ. Fravær av støtte eller overkontrollerende atferd kan skape usikkerhet, uro eller sosial tilbaketrekning.
Betydning for barnets utvikling over tid
Trygge og balanserte samspillserfaringer legger grunnlaget for god psykisk helse, evne til samarbeid og læringsglede. Barn som ikke møtes med sensitivitet og struktur, risikerer å utvikle utfordringer med impulskontroll, relasjoner og selvtillit. Langvarig svikt i støtte og grensesetting kan få konsekvenser langt inn i skolealder.
Hvordan du kan observere og vurdere
Observer hvordan foreldrene forholder seg til barnets lek og følelsesuttrykk. Deltar de aktivt, eller er de passive eller overstyrende? Vurder hvordan de setter grenser – er det tydelig, rolig og respektfullt? Barnehagens observasjoner av barnets evne til samspill og selvregulering gir også viktig informasjon.
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldreveiledning kan styrke foreldres evne til å være tilstede i lek og samspill, og lære dem hvordan de kan kombinere støtte og grensesetting. Ved vedvarende vansker kan det være aktuelt med familieoppfølging eller tiltak i samarbeid med barnehage og helsestasjon.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Klarer foreldrene å være tilstede og engasjerte i barnets lek?
- Setter de grenser som barnet forstår og føler seg trygg på?
- Gir de barnet utviklingsstøtte og positiv veiledning?
- Hvordan reagerer foreldrene på barnets følelser og atferd?
- Trenger foreldrene hjelp til å finne balanse mellom frihet og struktur?