Foreldrene oppmuntrer barnet til å delta i sosiale aktiviteter
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene legger til rette for og oppmuntrer aktivt barnet til å delta i sosiale aktiviteter med jevnaldrende. De støtter barnet i å bygge og vedlikeholde vennskap, og barnet viser sosial trygghet og deltakelse i ulike sammenhenger.
God fungering
Foreldrene oppmuntrer barnet til å være sosialt aktiv og støtter deltakelse i bursdager, fritidsaktiviteter eller lek. Barnet har vennskap og deltar i sosiale settinger, selv om det kan være behov for noe ekstra støtte.
Adekvat fungering
Foreldrene lar barnet delta i sosiale aktiviteter når muligheten oppstår, men tar i liten grad initiativ selv. Barnet får noen erfaringer med sosialt samspill, men deltakelsen er ujevn eller preget av usikkerhet.
Dårlig fungering
Foreldrene er lite involvert i barnets sosiale liv og tar sjelden initiativ til at barnet skal delta i sosiale sammenhenger. Barnet har få venner og begrenset erfaring med sosial deltakelse, noe som kan føre til utenforskap.
Kritisk fungering
Foreldrene hindrer barnet i å delta i sosiale aktiviteter eller uttrykker negative holdninger til andres barn og miljø. Barnet er sosialt isolert, mangler relasjoner og viser tegn til ensomhet, lav selvfølelse og manglende sosial utvikling.
Artikkel

Sosial deltakelse er avgjørende for barns utvikling. I alderen 6–9 år har barn behov for å inngå i lek, vennskap og organiserte aktiviteter. Foreldrenes rolle er å støtte barnet i å delta i slike arenaer, og hjelpe det med å finne trygghet og tilhørighet i jevnaldermiljøet.
Nåtidige konsekvenser
Når foreldre aktivt støtter barnet i å delta i sosiale aktiviteter, styrkes barnets relasjonskompetanse, selvtillit og følelse av tilhørighet. Barnet lærer viktige ferdigheter som samarbeid, konflikthåndtering og empati. Mangel på slik støtte kan føre til sosial usikkerhet og utenforskap.
Langsiktige konsekvenser
Barn som ikke får erfaring med sosial deltakelse, kan utvikle vansker med relasjoner og risikerer å falle utenfor i skole og fritidsmiljøer. Sosial isolasjon i barndommen kan øke risikoen for psykiske helseplager, lav selvfølelse og problemer med å etablere trygge relasjoner senere i livet.
Hvordan vurdere fungering
Spør foreldrene om barnet har venner, deltar i aktiviteter eller blir invitert i sosiale sammenhenger. Hvordan tilrettelegger de for dette? Snakk med barnet om hvordan det opplever sitt sosiale liv. Skolen og SFO kan også gi nyttig informasjon om barnets deltakelse.
Tiltak for bedre fungering
Foreldreveiledning kan bidra til økt bevissthet om hvor viktig sosial deltakelse er. Det kan være nyttig å støtte familien med å finne relevante aktiviteter, skape kontakt med andre foreldre, og gi hjelp til å senke terskelen for å ta initiativ. Ved behov kan det vurderes støttetiltak eller sosial trening for barnet.
Spørsmål som bør undersøkes
- Deltar barnet i sosiale aktiviteter med jevnaldrende?
- Oppmuntrer og tilrettelegger foreldrene for slik deltakelse?
- Har barnet tilgang på trygge møteplasser og fritidstilbud?
- Er det praktiske, økonomiske eller sosiale hindre som hemmer deltakelsen?
- Hvordan opplever barnet sitt eget sosiale liv og mulighet til å ha venner?