Foreldrene roser barnet når det viser positiv sosial atferd
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene gir barnet anerkjennelse og ros når det viser omsorg, samarbeid, tålmodighet eller deler med andre. De er bevisste på å fremheve ønsket sosial atferd og støtter barnets sosiale utvikling aktivt.
God fungering
Foreldrene gir ros for positiv sosial atferd, men det skjer ikke alltid bevisst. De viser glede når barnet handler bra, og støtter utviklingen, men kan glemme å forsterke enkelte situasjoner.
Adekvat fungering
Foreldrene ønsker å støtte barnets sosiale ferdigheter, men ros og bekreftelse gis uregelmessig. Barnet får noen tilbakemeldinger på god atferd, men ikke nok til å styrke ferdighetene på en systematisk måte.
Dårlig fungering
Foreldrene legger i liten grad merke til eller anerkjenner barnets positive sosiale atferd. Barnet får lite oppmuntring for ønsket atferd, og innsatsen blir oversett. Det kan føre til at barnet mister motivasjon for gode sosiale handlinger.
Kritisk fungering
Foreldrene reagerer ikke med ros, men med likegyldighet eller negativitet, selv når barnet viser positiv sosial atferd. De kan til og med avvise eller latterliggjøre slike initiativ. Barnets sosiale utvikling og selvbilde er alvorlig truet.
Artikkel

Barn utvikler sosiale ferdigheter gjennom erfaring og tilbakemelding. Når barn får ros for å dele, hjelpe, vente på tur eller vise omsorg, lærer de at slik atferd er ønsket og verdifull. Foreldrenes respons på barnets sosiale initiativ er avgjørende for utvikling av empati og relasjonskompetanse.
Hvordan barnets situasjon påvirkes her og nå
Et barn som får positiv oppmerksomhet når det oppfører seg sosialt hensiktsmessig, blir motivert til å gjenta denne atferden. Det føler seg sett og anerkjent, og styrker sin sosiale trygghet. Uten slik bekreftelse kan barnet føle at positive handlinger er likegyldige eller uviktige, noe som svekker innsatsen for å inngå i godt samspill.
Betydning for barnets utvikling over tid
Gjennom systematisk og ektefølt ros utvikler barnet prososiale ferdigheter som det vil ha nytte av i skole, lek og relasjoner gjennom hele livet. Uten støtte og anerkjennelse kan barnet utvikle sosial usikkerhet, redusert empati og utfordringer med å inngå i fellesskap.
Hvordan du kan observere og vurdere
Observer foreldrenes reaksjoner når barnet viser positiv atferd, som å trøste, dele eller hjelpe. Får barnet ros og bekreftelse, eller blir handlingen ignorert? Barnehagens observasjoner av barnets sosiale fungering og selvfølelse er også nyttige indikatorer.
Tiltak for å bedre fungeringen
Foreldreveiledning med fokus på positiv forsterkning og emosjonell støtte kan gi stor effekt. Hjelp foreldrene å identifisere og rose konkret atferd som viser empati, samarbeid og sosial deltakelse. COS-P, TIBIR eller Marte Meo kan være relevante metoder for å støtte dette arbeidet.
Spørsmål som bør undersøkes:
- Gir foreldrene barnet positiv tilbakemelding når det handler sosialt hensiktsmessig?
- Kjenner foreldrene til betydningen av ros og oppmuntring i sosial utvikling?
- Hvordan responderer barnet på ros og bekreftelse?
- Har barnet vansker med sosial kontakt og initiativ i andre arenaer?
- Er det behov for støtte for å bevisstgjøre foreldrene om hvordan de kan styrke barnets sosiale ferdigheter?