Foreldrene støtter og stimulerer barnets kognitive og sosiale utvikling: Foreldrene stimulerer barnet gjennom lek, musikk, sang og høytlesning sammen med barnet, og liknende aktiviteter
Logg inn for å fjerne annonser
Svært god fungering
Foreldrene deltar aktivt i lek, lesing, sang og kreative aktiviteter med barnet. De viser glede i samspillet og tilpasser aktivitetene til barnets interesser og utviklingsnivå. Barnet opplever nærhet, støtte og utviklingsfremmende samspill.
God fungering
Foreldrene engasjerer seg jevnlig i utviklende aktiviteter som lesing, musikk og lek. De viser interesse og støtter barnets utfoldelse, selv om aktiviteten ikke alltid er systematisk eller variert. Barnet får likevel gode opplevelser av felles aktivitet.
Adekvat fungering
Foreldrene stimulerer barnet i perioder, men innsatsen er lite regelmessig eller tilpasset. Det er noe lek og samtale, men kreative aktiviteter forekommer sjelden. Barnet får noe utviklingsstøtte, men potensialet blir ikke fullt utnyttet.
Dårlig fungering
Foreldrene deltar sjelden i aktiviteter som fremmer kognitiv og sosial utvikling. Høytlesning, musikk og samspill forekommer lite, og barnet stimuleres i hovedsak gjennom skjerm eller alenelek. Barnets utvikling kan bremses som følge av lite voksenstøtte.
Kritisk fungering
Foreldrene viser ingen interesse for å stimulere barnet gjennom felles aktiviteter. Barnet overlates til seg selv uten språklig, sosial eller emosjonell støtte. Det er alvorlig mangel på utviklingsfremmende stimuli, og barnets utvikling er i fare.
Artikkel

Barn i alderen 6–9 år har et stort behov for voksne som deltar i og støtter deres utvikling gjennom lek, samtale, musikk og lesing. Slike aktiviteter styrker både språkutvikling, emosjonell regulering og sosiale ferdigheter. Foreldrenes engasjement i disse prosessene har stor betydning for barnets læring og trivsel.
Nåtidige konsekvenser
Når foreldre deltar i sang, høytlesning eller lek, opplever barnet tilhørighet, språkstimulering og følelsesmessig kontakt. Det fremmer barnets nysgjerrighet, læringsglede og sosiale kompetanse. Mangel på slike aktiviteter kan føre til lavere språklig og kognitiv stimulering, og barnet risikerer å få utfordringer i skole og samspill.
Langsiktige konsekvenser
Barn som ikke får utviklingsstøttende samspill i tidlig skolealder, kan få vedvarende utfordringer med lesing, konsentrasjon og sosiale relasjoner. Omvendt vil barn som har blitt møtt med sang, fortellinger og lek, ha større mulighet for å lykkes faglig og utvikle god selvfølelse og relasjonell trygghet.
Hvordan vurdere fungering
Spør foreldrene hvordan de tilbringer tid sammen med barnet. Leser de høyt? Synger de sammen? Leker de? Undersøk også barnets perspektiv: Hva gjør dere sammen hjemme? Informasjon fra skole og SFO kan gi innblikk i barnets uttrykk og ferdigheter som gjenspeiler hjemmets stimulering.
Tiltak for bedre fungering
Foreldreveiledning om viktigheten av felles aktiviteter og språklig samspill kan være nyttig. Bibliotekbesøk, musikktilbud og lesestunder i regi av skole eller frivillige aktører kan gi inspirasjon og støtte. Enkel tilgang på bøker og musikkressurser bør sikres.
Spørsmål som bør undersøkes
- Deltar foreldrene i lek, lesing, sang eller annen utviklingsstøttende samhandling med barnet?
- Har foreldrene kunnskap om hvordan slike aktiviteter påvirker barnets utvikling?
- Hvilke praktiske eller emosjonelle hindringer finnes for å gjennomføre felles aktiviteter?
- Hvordan opplever barnet foreldrenes deltakelse og engasjement?
- Har familien tilgang til stimulerende materiell og kulturelle aktiviteter?