Foreldrenes interesse for barnets skolegang: Foreldrene støtter og oppmuntrer barnet i arbeidet med hjemmelekser, passer på at barnet følger opp leksene, og sørger for at barnet har med seg riktige bøker til skolen

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Foreldrene følger tett opp barnets lekser, sørger for at nødvendige bøker og utstyr er med, og gir både praktisk og emosjonell støtte i skolearbeidet. De viser genuin interesse for barnets læring og legger til rette for ro og struktur hjemme.

God fungering

Foreldrene støtter barnet i leksene og påser som regel at det har med seg riktige bøker. Det kan forekomme enkelte glipper, men barnet får jevnlig hjelp og oppmuntring i sitt skolearbeid, og foreldrene følger i hovedsak opp godt.

Adekvat fungering

Foreldrene prøver å følge opp lekser, men det skjer uregelmessig og uten tydelig struktur. Barnet må i stor grad styre skolearbeidet selv, og det hender at bøker eller utstyr glemmes. Støtten er til stede, men svak eller inkonsekvent.

Dårlig fungering

Foreldrene viser liten interesse for eller oppfølging av lekser og skoleutstyr. Barnet gjør ofte lekser alene, eller de blir ikke gjort. Bøker og materiell mangler ofte. Skolen må gjentatte ganger følge opp fravær av leksehjelp hjemme.

Kritisk fungering

Foreldrene følger ikke opp barnets lekser overhodet, viser motstand mot skolearbeid eller overser behovet for støtte. Barnet møter ofte uforberedt, mangler utstyr, og skolegangen blir alvorlig skadelidende. Barnet risikerer faglige og sosiale konsekvenser.

Artikkel

Barn i alderen 6–9 år trenger tett voksenoppfølging i skolearbeidet. Lekser handler ikke bare om fag, men også om å etablere gode rutiner, ansvarsfølelse og lære å be om hjelp. Foreldrenes støtte er avgjørende for å skape mestringsfølelse og skoleglede.

Nåtidige konsekvenser
Når foreldre følger opp lekser, hjelper til og viser interesse, føler barnet seg sett og støttet. Det fremmer arbeidslyst og tro på egen læring. Mangel på støtte kan føre til frustrasjon, nederlagsfølelse og svekket faglig utvikling. Barnet kan også oppleve stress knyttet til det å ikke være forberedt.

Langsiktige konsekvenser
Vedvarende manglende leksehjelp og støtte kan gi kunnskapshull, redusert skolemotivasjon og dårligere relasjoner til skolen. Barn som får støtte hjemme, utvikler derimot utholdenhet, struktur og tro på egne evner – egenskaper som er verdifulle gjennom hele skoleløpet og videre inn i voksenlivet.

Hvordan vurdere fungering
Du bør spørre foreldrene hvordan de organiserer leksetid, og om de følger med på at barnet har med nødvendig utstyr. Snakk med barnet om hvordan det opplever lekser og støtte hjemme. Innhent gjerne vurderinger fra kontaktlærer om forberedthet og deltakelse.

Tiltak for bedre fungering
Veiledning om lekseoppfølging, gode rutiner og motivasjonsteknikker kan være nyttig. Ved behov bør det vurderes samarbeid med skole om leksehjelp, SFO eller frivillige aktører. Enkel tilgang til nødvendig skoleutstyr og et rolig arbeidsmiljø hjemme må også sikres.


Spørsmål som bør undersøkes

  • Følger foreldrene opp lekser og kontrollerer at de blir gjort?
  • Har barnet ro og utstyr til å gjøre lekser hjemme?
  • Har foreldrene kunnskap og ferdigheter til å støtte barnet faglig og emosjonelt?
  • Er det rutiner hjemme for å sjekke at barnet har bøker og materiell klart til skoledagen?
  • Hvordan opplever barnet foreldrenes interesse og involvering i skolearbeidet?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser