Foreldrenes interesse for barnets skolegang: Foreldrene støtter skolens regler og oppmuntrer barnet til å følge reglene

Logg inn for å fjerne annonser

Svært god fungering

Foreldrene viser tydelig støtte til skolens regler og verdier, og de snakker positivt om skolen hjemme. De oppmuntrer barnet til å følge reglene, samarbeider godt med lærerne og følger opp dersom det oppstår utfordringer.

God fungering

Foreldrene støtter skolens regler og formidler dette til barnet, men de kan være noe passive i oppfølgingen. De samarbeider med skolen ved behov og viser generelt respekt for skolens autoritet og struktur.

Adekvat fungering

Foreldrene har en viss forståelse for skolens regler, men formidler dette utydelig til barnet. De kan være uenige med skolen i enkelte saker, noe som kan skape forvirring for barnet. Samarbeidet med skolen er varierende.

Dårlig fungering

Foreldrene uttrykker liten støtte til skolens regler og kan motarbeide skolens autoritet overfor barnet. Barnet får motstridende beskjeder og kan utvikle negative holdninger til skole og regler. Det er lite konstruktivt samarbeid med lærere.

Kritisk fungering

Foreldrene avviser eller undergraver skolens regler, snakker negativt om skolen foran barnet og bidrar til et konfliktfylt forhold. Barnet utvikler manglende respekt for autoritet og kan vise utagerende eller tilbaketrukket atferd i skolehverdagen.

Artikkel

Foreldrenes holdninger til skole og regelverk spiller en viktig rolle for barnets tilpasning og trivsel i skolen. Barn i alderen 6–9 år er i en fase der de lærer om samfunnets normer og grenser, og skolens regler gir struktur og trygghet i hverdagen. Foreldrenes støtte til disse reglene er avgjørende for barnets sosiale og faglige utvikling.

Nåtidige konsekvenser
Når foreldrene anerkjenner skolens regler og oppmuntrer barnet til å følge dem, skapes det en rød tråd mellom hjem og skole. Dette gir barnet forutsigbarhet, øker trivselen og reduserer konflikter. Dersom foreldrene ikke støtter skolens regelverk, kan barnet føle seg dratt mellom ulike autoriteter, noe som skaper utrygghet og svekker tilhørighet til skolen.

Langsiktige konsekvenser
Barn som lærer å forholde seg til regler og struktur gjennom støtte hjemmefra, utvikler bedre impulskontroll og sosiale ferdigheter. Dersom foreldre derimot gir signaler om at skolens regler er uviktige eller urettferdige, risikerer barnet å utvikle et motsetningsforhold til voksne og institusjoner generelt. Dette kan få negative følger for skolegang, relasjoner og senere arbeidsliv.

Hvordan vurdere fungering
Du bør snakke med foreldrene om deres syn på skolens rolle og regler. Hvordan reagerer de når barnet får tilbakemelding fra skolen? Snakk også med barnet om hvordan reglene oppleves, og hvilke holdninger barnet har lært hjemme. Samtaler med lærere kan avdekke mønstre i samarbeid og støtte.

Tiltak for bedre fungering
Foreldreveiledning om skolens betydning og hvordan man som forelder kan være en støttespiller, kan bidra til økt samarbeid. Det er viktig å bygge tillit mellom hjem og skole. Ved behov kan møter mellom barnevern, skole og foreldre legge grunnlaget for bedre kommunikasjon og felles forståelse.


Spørsmål som bør undersøkes

  • Hvordan omtaler foreldrene skolens regler og personalet overfor barnet?
  • Støtter foreldrene opp under skolens forventninger og tilbakemeldinger?
  • Er det konflikter eller misforståelser mellom hjem og skole som påvirker barnet?
  • Hvordan opplever barnet sammenhengen mellom regler hjemme og på skolen?
  • Har foreldrene behov for støtte i å forstå eller akseptere skolens rolle og ansvar?

Legg igjen en kommentar

Annonse

Logg inn for å fjerne annonser