Hopp til innholdet
- Analyse av barnets behov
- Ansvar
- Atferd
- Avklaring av situasjonen innledningsvis i det akutte forløpet
- Avklaring av veien videre i akuttforløpet
- Avslutning av ettervernstiltak og veien videre
- Avslutning av institusjonsplasseringen
- Avslutning eller endring
- Avslutning, opphør eller flytting?
- Barnehage og skole
- Barneperspektivet versus barnets perspektiv
- Barnets behov for støtte og ivaretakelse i den akutte situasjonen
- Barnets beste - et grunnleggende hensyn
- Barnets rett til medvirkning i en akutt situasjon
- Barnets rett til å medvirke
- Barnets søsken i den akutte situasjonen
- Barnets uttrykk og signaler i den akutte situasjonen
- Barnets utvikling
- Barnevernsledelse og kommunal ledelse
- Barnevernstjenestens oppfølgingsansvar etter vedtak om omsorgsovertakelse
- Barn med funksjonsnedsettelser
- Barn som begår straffbare handlinger
- Barn som pårørende
- Beskyttelse
- Beskyttelse mot alvorlige konflikter mellom foreldre
- Beskyttelse mot fysisk og psykisk vold
- Beskyttelse mot menneskehandel
- Beskyttelse mot seksuelle overgrep og seksuell utnyttelse
- Beskyttelse mot skadelige tradisjoner og skikker
- Beskyttelse mot vold og overgrep fra jevnaldrende
- Beskyttelse mot æresrelatert vold og negativ sosial kontroll
- Beskyttelse mot å være vitne til vold i familien
- Beslutningen
- Beslutning om egnet tiltak
- Bevissthet og refleksjoner om formål med hjemmebesøk
- Bolig, økonomi og arbeid
- Bruk av Kunnskapsmodellen "Barnets behov i sentrum" i analysen, vurderingen og beslutningen
- Bruk av Kunnskapsmodellen "Barnets behov i sentrum" i avklaring av akuttsituasjonen
- Bruk av Kunnskapsmodellen "Barnets behov i sentrum" i forkant av hjemmebesøk
- Bruk av Kunnskapsmodellen "barnets behov i sentrum" i vurdering av behov for ekstern bistand
- Bruk av Kunnskapsmodellen "Barnets behov i sentrum" som utgangspunkt for informasjonsinnhenting
- Bruk av Kunnskapsmodellen "Barnets behov i sentrum" ved forberedelse til nettverks- og familiebaserte undersøkelsesaktiviteter
- Bruk av Kunnskapsmodellen i valg av undersøkelsesaktiviteter
- Bruk av plan
- Denne konkrete undersøkelsen
- Digital hverdag
- Dokumentasjon av ettervernet
- Dokumentasjon av institusjonsplasseringen
- Dokumentasjon av oppfølgingen og evalueringen av fosterhjemmet
- Dokumentasjon av tiltaket
- Dokumentasjon i avslutningen
- Familieforhold
- Familiens profesjonelle nettverk
- Familiens sammensetning
- Familiens sosiale nettverk og integrering
- Familie og miljø
- Familie og nære nettverk som fosterhjem
- Fattigdom
- Fedre i barnevernet
- Finne riktig fosterhjem
- Forberede barnet på flytting i fosterhjem
- Forberedelse av samtaler
- Forberedelse og oppstart av ettervern
- Foreldre med rusrelaterte utfordringer
- Foreldrenes behov for ivaretakelse og støtte i den akutte situasjonen
- Foreldrenes medvirkning og involvering i den akutte situasjonen
- Foreldrenes omsorg
- Foreldres erfaring fra egen oppvekst
- Foreldres helse og trivsel
- Forsvarlig håndtering av en bekymringsmelding
- Forventninger til barnevernstjenesten i forberedelse og oppstart
- Forventninger til barnevernstjenesten i oppfølging og evaluering
- Forventninger til barnevernstjenesten ved avslutning og videre forløp
- Fysisk helse og utvikling
- Følelser og temperament
- Følelser og uttrykk
- Følelsesmessig regulering
- Følelsesmessig støtte
- Følelsesmessig tilgjengelighet
- Generelt om tiltaksarbeidet
- God ledelse i kommunal sektor
- God og tilpasset informasjon til barnet
- Grunnleggende omsorg
- Helse
- Holdninger og verdier
- Hva kan BFK Ledermodul brukes til - og hvem er den for?
- Hverdagsrutiner
- Identifisere og vurdere risiko, belastninger, beskyttelse og ressurser
- Identitet
- Informasjon til barn og foreldre
- Innhenting av skriftlig eller muntlig informasjon fra andre instanser
- Involvere barnet og foreldrene
- Involvering av slekt og nettverk i løpet av fosterhjemsplasseringen - bruk av familieråd
- Involvering og god informasjon
- Ivaretakelse og omsorg
- Kjernen i god ledelse
- Kommunen og menneskerettighetene
- Kommunens ansvar for tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge
- Kompetanseutvikling
- Konkludere bekymringsmeldingen
- Konkrete momenter til forberedelse av hjemmebesøk
- Kunnskapsmodellen "Barnets behov i sentrum" som utgangspunkt for utforming av mal
- Kunnskapsmodellen (BBiS)
- Kvalitetsarbeid og menneskelig sårbarhet
- Ledelse av fagpersonell
- Ledelse som relasjonsorientering
- Lederstøtte, veiledning og læring
- Legge til rette for en relasjonell start
- Lek og fritid
- Lov om barnevern § 1-1
- Lov om barnevern § 1-2
- Lov om barnevern § 1-3
- Lov om barnevern § 1-4
- Lov om barnevern § 1-5
- Lov om barnevern § 1-6
- Lov om barnevern § 1-7
- Lov om barnevern § 1-8
- Lov om barnevern § 1-9
- Lov om barnevern § 2-1
- Lov om barnevern § 2-2
- Lov om barnevern § 2-3
- Lov om barnevern § 2-4
- Lov om barnevern § 2-5
- Lov om barnevern § 2-6
- Lov om barnevern § 2-7
- Lov om barnevern § 3-1
- Lov om barnevern § 3-2
- Lov om barnevern § 3-3
- Lov om barnevern § 3-4
- Lov om barnevern § 3-5
- Lov om barnevern § 3-6
- Lov om barnevern § 3-7
- Lov om barnevern § 3-8
- Lov om barnevern § 4-1
- Lov om barnevern § 4-2
- Lov om barnevern § 4-3
- Lov om barnevern § 4-4
- Lov om barnevern § 4-5
- Lov om barnevern § 5-1
- Lov om barnevern § 5-2
- Lov om barnevern § 5-3
- Lov om barnevern § 5-4
- Lov om barnevern § 5-5
- Lov om barnevern § 5-6
- Lov om barnevern § 5-7
- Lov om barnevern § 5-8
- Lov om barnevern § 5-9
- Lov om barnevern § 6-1
- Lov om barnevern § 6-2
- Lov om barnevern § 6-3
- Lov om barnevern § 6-4
- Lov om barnevern § 6-5
- Lov om barnevern § 6-6
- Lov om barnevern § 7-1
- Lov om barnevern § 7-2
- Lov om barnevern § 7-3
- Lov om barnevern § 7-4
- Lov om barnevern § 7-5
- Lov om barnevern § 7-6
- Lov om barnevern § 8-1
- Lov om barnevern § 8-2
- Lov om barnevern § 8-3
- Lov om barnevern § 8-4
- Lov om barnevern § 8-5
- Lov om barnevern § 8-6
- Lov om barnevern § 9-1
- Lov om barnevern § 9-2
- Lov om barnevern § 9-3
- Lov om barnevern § 9-4
- Lov om barnevern § 9-5
- Lov om barnevern § 9-6
- Lov om barnevern § 9-7
- Lov om barnevern § 9-8
- Lov om barnevern § 9-9
- Lov om barnevern § 10-1
- Lov om barnevern § 10-2
- Lov om barnevern § 10-3
- Lov om barnevern § 10-4
- Lov om barnevern § 10-5
- Lov om barnevern § 10-6
- Lov om barnevern § 10-7
- Lov om barnevern § 10-8
- Lov om barnevern § 10-9
- Lov om barnevern § 1-10
- Lov om barnevern § 11-1
- Lov om barnevern § 11-2
- Lov om barnevern § 11-3
- Lov om barnevern § 11-4
- Lov om barnevern § 11-5
- Lov om barnevern § 11-6
- Lov om barnevern § 11-7
- Lov om barnevern § 11-8
- Lov om barnevern § 12-1
- Lov om barnevern § 12-2
- Lov om barnevern § 12-3
- Lov om barnevern § 12-4
- Lov om barnevern § 12-5
- Lov om barnevern § 12-6
- Lov om barnevern § 12-7
- Lov om barnevern § 12-8
- Lov om barnevern § 12-9
- Lov om barnevern § 13-1
- Lov om barnevern § 13-2
- Lov om barnevern § 13-3
- Lov om barnevern § 13-4
- Lov om barnevern § 13-5
- Lov om barnevern § 13-6
- Lov om barnevern § 14-1
- Lov om barnevern § 14-2
- Lov om barnevern § 14-3
- Lov om barnevern § 14-4
- Lov om barnevern § 14-5
- Lov om barnevern § 14-6
- Lov om barnevern § 14-7
- Lov om barnevern § 14-8
- Lov om barnevern § 14-9
- Lov om barnevern § 15-1
- Lov om barnevern § 15-2
- Lov om barnevern § 15-3
- Lov om barnevern § 15-4
- Lov om barnevern § 15-5
- Lov om barnevern § 15-6
- Lov om barnevern § 15-7
- Lov om barnevern § 15-8
- Lov om barnevern § 15-9
- Lov om barnevern § 16-1
- Lov om barnevern § 16-2
- Lov om barnevern § 16-3
- Lov om barnevern § 16-4
- Lov om barnevern § 16-5
- Lov om barnevern § 16-6
- Lov om barnevern § 16-7
- Lov om barnevern § 17-1
- Lov om barnevern § 17-2
- Lov om barnevern § 17-3
- Lov om barnevern § 17-4
- Lov om barnevern § 17-5
- Lov om barnevern § 17-6
- Lov om barnevern § 18-1
- Lov om barnevern § 18-2
- Lov om barnevern § 5-10
- Lov om barnevern § 5-11
- Lov om barnevern § 9-10
- Lov om barnevern § 9-11
- Lov om barnevern § 10-10
- Lov om barnevern § 10-11
- Lov om barnevern § 10-12
- Lov om barnevern § 10-13
- Lov om barnevern § 10-14
- Lov om barnevern § 10-15
- Lov om barnevern 10-16
- Lov om barnevern § 10-17
- Lov om barnevern § 10-18
- Lov om barnevern § 10-19
- Lov om barnevern § 10-20
- Lov om barnevern § 10-21
- Lov om barnevern § 10-22
- Lov om barnevern § 12-10
- Lov om barnevern § 12-11
- Lov om barnevern § 14-10
- Lov om barnevern § 14-11
- Lov om barnevern § 14-12
- Lov om barnevern § 14-13
- Lov om barnevern § 14-14
- Lov om barnevern § 14-15
- Lov om barnevern § 14-16
- Lov om barnevern § 14-17
- Lov om barnevern § 14-18
- Lov om barnevern § 14-19
- Lov om barnevern § 14-20
- Lov om barnevern § 14-21
- Lov om barnevern § 14-22
- Lov om barnevern § 14-23
- Lov om barnevern § 14-24
- Lov om barnevern § 14-25
- Lov om barnevern § 15-10
- Lov om barnevern § 15-11
- Lov om barnevern § 15-12
- Lov om barnevern § 15-13
- Lukkede religiøse samfunn
- Læring
- Medvirkning og samarbeid i forberedelse og oppstart av hjelpetiltak
- Medvirkning og støtte i akuttforløpet
- Mestring og motivasjon hos medarbeiderne
- Minoritetsspråkklige familier
- Mobbing
- Momenter til refleksjon om hvordan legge til rette for medvirkning, samarbeid og involvering
- Nettverk og sosial integrering
- Noen særskilte hensyn ved gjennomføring av undersøkelsesaktiviteter
- Noen særskilte hensyn ved gjennomføring av undersøkelsesaktiviteter
- Nærmere om bolig, økonomi og arbeid
- Nærmere om generell forberedelse
- Nærmere om grunnleggende omsorg
- Når det ikke er mulig eller forsvarlig å involvere barnet og foreldrene tidlig
- Oppdragelse, veiledning og grenser
- Oppfølging av fosterforeldre
- Oppfølging av helheten i barnevernstjenestens arbeid
- Oppfølging og evaluering av ettervernstiltak
- Oppfølging og evalueringen av fosterhjemsplasseringen
- Oppfølging og evaluering underveis
- Oppsummering av undersøkelsen
- Overordnet om BFK Ledermodul
- Psykisk helse og utvikling
- Radikalisering og voldelig ekstremisme
- Refleksjoner over tiltaksplanens innhold
- Refleksjon over bruk av pålegg om hjelpetiltak
- Refleksjon over sammenhengen mellom undersøkelse og tiltak
- Relasjoner til andre barn og voksne
- Risiko og risikovurderinger
- Rus
- Saksbehandlingsrundskrivet 3
- Saksbehandlingsrundskrivet 1.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 1.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 1.3
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.3
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.5
- Saksbehandlingsrundskrivet 3.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.1.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.1.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.1.3
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.3
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.4
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.5
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.6
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.7
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.8
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.9
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.5.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.5.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.5.3
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.5.4
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.5.5
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.5.6
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.5.7
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.3.1.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.3.1.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.3.1.3
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.3.1.4
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.10
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.11
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.2.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.2.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.4.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.4.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.9.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.9.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.9.3
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.10.1
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.10.2
- Saksbehandlingsrundskrivet 2.4.10.3
- Samarbeid med andre instanser - i et barnevernsfaglig perspektiv med barnets behov i sentrum
- Samarbeid med andre instanser - i et rettslig perspektiv med barnets behov i sentrum
- Samarbeid med barn og foreldre
- Samarbeid og dialog med foreldre og barn - om formål og hensyn
- Sammenhenger og forskjeller mellom forskjellige undersøkelsesaktiviteter
- Samtykke fra partene
- Selvstendighet
- Skadelig seksuell atferd
- Skoleresultater
- Spørsmål til refleksjon knyttet til god forberedelse av samtaler med barnet
- Spørsmål til refleksjon knyttet til god forberedelse av samtaler med foreldrene
- Stikkord knyttet til dokumentasjon
- Stimulering og engasjement
- Stimulering og veiledning
- Stress og mestring
- Styring av kvalitetsarbeid og arbeidet med tilstandsrapportering
- Systematisk evaluering av hjelpetiltak
- Søskens helse og trivsel
- Ta stilling til konkrete forhold ved bekymringsmeldingen
- Ta stilling til om bekymringen er tilstrekkelig belyst
- Tidligere hendelser av betydning i familien
- Tilgang til helse- og tannhelsetjenester
- Tilknytning
- Tilpasning av internkontrollen
- Traumer
- Trivsel i barnehage og skole
- Trygge rammer
- Trygge rammer for foreldre
- Trygg relasjon mellom barn og foreldre
- Urfolk og nasjonale minoriteter
- Utforming av plan for hjelpetiltak
- Utredning av omsorgssituasjonen til sped- og småbarn i alderen 0-6 år
- Veiledning til vurdering av umiddelbar inngripen
- Venner og fritid
- Vurdere inngripen i den akutte situasjonen
- Vurdere innholdet i bekymringsmeldingen
- Vurdere ressurser, beskyttelse, belastninger og risiko
- Vurdere ressurser, beskyttelse, belastninger og risiko
- Vurdering av barnets beste, barnets behov og minste inngrep i akuttforløpet
- Vurdering av barnets ressurser og behov i lys av Kunnskapsmodellen "Barnets behov i sentrum"
- Vurderingen
- Å ivareta barnet og foreldrene etter konkrete undersøkelsesaktiviteter
- Ã… legge til rette for ivaretakelse etter sakens avslutning
- Å legge til rette for medvirkning, informasjon og åpenhet i forkant av hjemmebesøk
- Å legge til rette for medvirkning, involvering og samarbeid i arbeid med nettverks- eller familiebaserte undersøkelsesaktiviteter
- Ã… lykkes som leder
- Ã… skape en god organisasjonskultur
- Å starte en undersøkelse
- Ã… vekte barnets synspunkt